SZKOŁA PODSTAWOWA W PĘCZNIEWIE WRAZ Z FILIĄ W BRZEGU

Piątek, 2024-05-03

Imieniny: Jaropełka, Marii

Wycieczka do Torunia.

We wtorek 31 maja 2022r. uczniowie klasy IIIA, IIIB i IV pod opieką p. Kamilli Kurowskiej, p. Anety Sawickiej, p. Izabeli Tyl i p. Katarzyny Pawlak- Kozłowskiej uczestniczyli w wycieczce do Torunia, której celem było między innymi: rozbudzanie zainteresowania kulturą, upowszechnianie form aktywnego wypoczynku oraz poznanie zabytków i historii miasta założonego przez Krzyżaków. Po kilkugodzinnej podróży dotarliśmy do celu naszej wyprawy, gdzie czekał już na nas przewodnik, p. Łukasz.

Zwiedzanie rozpoczęliśmy od spaceru wzdłuż Bulwaru Filadelfijskiego, podziwiając fortyfikacje Starego Miasta oraz koryto rzeki Wisły. Wąskimi uliczkami dotarliśmy pod Krzywą Wieżę, z którą związana jest legenda o zakochanym zakonniku, gdzie zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie. Ponadto obejrzeliśmy spichlerze i kamienice mieszczańskie sięgające czasów średniowiecza.

Następnie udaliśmy się do Domu Legend Toruńskich, gdzie uczestniczyliśmy w interaktywnym pokazie legend, w których nasi uczniowie wzięli czynny udział. Usłyszeliśmy legendy o: Założeniu Torunia przez krzyżaków, Wizycie króla Władysława Jagiełły i jego szpetnej przygodzie, Flisaku i żabiej pladze, Łotrze Szwedku, Dzwonie Tuba Dei i Krzywej Wieży i grzechu krzyżaka.

Później udaliśmy się na rynek Starego Miasta, gdzie zobaczyliśmy najważniejsze jego zabytki: XIII-wieczny Ratusz, Dwór Artusa, Dom Kopernika, Pomnik Mikołaja Kopernika, gotycki Kościół Najświętszej Marii Panny,  kościół św. Janów, Kamienicę pod Gwiazdą a także fontannę ze statuetką flisaka otoczoną przez osiem żab.  Po zwiedzeniu największych atrakcji miasta dzieci miały możliwość zakupienia toruńskich pierników i pamiątek.

Kolejnym punktem wycieczki był seans w Planetarium. Wszyscy z zapartym tchem oglądaliśmy film pt. „Kolorowy kosmos”, który przy akompaniamencie radosnej muzyki i wirującej nad naszymi głowami kopule pełnej kolorów, uświadomił nam, że gwiazdy z bliska są żółtawe, czerwonawe i błękitne. A  nasze sąsiednie planety również mają niezwykłe kolory! Film dostarczył nam wielu wrażeń, a także pogłębił wiedzę o gwiazdach i planetach.

Po bardzo ciekawym seansie z przyjemnością zjedliśmy pyszny i pożywny obiad, aby nabrać sił na pobyt w Toruńskiej Piernikarni Mistrza Bogumiła! Mogliśmy tam zapoznać się z tajnikami wykonania i historią tychże słodkości, a następnie uczyliśmy się  własnoręcznie wypiekać pierniki. Z przygotowanego ciasta przy użyciu drewnianych form każdy wykonał piernik, który po upieczeniu zabraliśmy ze sobą.

Na koniec udaliśmy się ulicą Ciasną w okolice ruin zamku krzyżackiego, skąd wróciliśmy do autokaru. Wycieczkę można zaliczyć do bardzo udanych. Zobaczyliśmy wiele interesujących miejsc. Wróciliśmy zadowoleni i pełni niezapomnianych wrażeń.